Hati dia yang menulis.

Hati dia yang menulis.

Thursday, December 22, 2011

Dari Allah Kita Datang & KepadaNya Jualah Kita Kembali

Kampung aku di gemparkan dengan satu beerita kematian yang amat mengejutkan. Kisahnya macam ni. Waktu aku nak pergi kerja pagi tadi aku nampak orang kampung berkumpul di halaman rumah Nenek Niah. Ada lelaki & ada juga perempuan. Tapi aku tak tergerak hati langsung nk berhenti & tanya what happend. Sampai kat depan kampung (sebelum ak melintas ke jalan besar) aku nampak 4 5 org makcik2 berjalan menuju masuk ke kampung aku. Aku pun tanya seorang makcik tu dia nk ke mana, dia kata nak ke rumah Hjh Aniah (nenek niah lah tu), Aku tanya "Kenapa ya, ada apa? sbb saya nmpak ramai orang berkumpul kat sana." Makcik tu kata Atan meninggal. Innalillahiwainnailaihirojiun.

Ak berniat nak masuk kerja lambat sikit, tp fikir-fikir balik ada kerja yang aku mesti selesaikan pagi ini. Aku terus hubungi keluarga aku yang kat rumah tu. Aku call adk aku empat kali tak berjawab. Aku call mak aku tiga kali pun tak berjawab. Aku call ayah aku tiga kali jugak, pun tak berjawab. Im about nak mengamuk time tu, pakal lah dlalam kereta, Aku call rumah, langsung tak dapat, telefon buat hal lah tu. Aku yakin nenek Niah mesti dah try call rumah aku, tapi comfirm line tak dapat, sbb nenek niah tu antara orang kuat dalam kampung aku. Jika ada sebarang majlis kelas agama atau yasinan dialah yang akan menyampaikan maklumat ke seluruh pendduduk kampung menggunakan telefon. Lastly ak call mak aku sekali lagi. Alhamdulillah adik aku yang jawab. Aku pun sampaikan berita tu.

Sampai kat office aku pun post tentang kematian Cik Atan kat facebook aku. Saja je, manalah tahu ada rakan-rakan fesbuk yang asal dari kampung aku terbaca news tu. Alhamdulillah ada yg baca & memberi komen. Antaranya adik bongsu aku yang kat USM, Shafie Tumiran, Ziha & Cik Dalini. Komen punya komen tiba-tiba Cik Lini bagi tau yang kat lorong tiga kampung baru pun adda kematian pagi tadi. banyak pulak kematian bulan ni. Bulan lepas nenek aku meninggal. Arini ada dua kematian pulak.

Aku balik kerja lambat arini. Pukul tujuh lebih baru sampai rumah. Sampai je rumah adik aku si farah tu tanya aku. "Bang, ko tau tak ada dua kematian kat kampung kita?". Terkejut siamang aku dibuatnya. Terpinga-pinga aku. Aku tanya sapa. Dia kata Nenek Patmah. Mayat dah seminggu terbiar dalam rumah tu. Nenek tu memang tinggal sorang-sorang. Mayatnya dijumpai sebab ada orang datang rumah nenek patmah sebab nak ambil nenek tu ke rumah nenek Niah. Aku rasa nenek Niah yang mintak orang jemput nenek Patmah. Lemah lutut aku dengar berita kematian tu. Tiba-tiba aku teringat pulak komen dari Cik Lini kat wall aku pagi tadi.

Yang dalam bulatan merah tu.

Sedih aku mengenangkan jenazah arwah nenek patmah terbiar seminggu. Syukur kematian nenek aku (nenek sebelah ayah) di hadapan ayah aku, paksu, pakcik enal & aku sendiri. Itu akan aku ceritakan kemudian.

Rentetan dari berita kematian nenek Patmah membuatkan aku untuk google proses pereputan mayat manusia. harap dapat dikongsi bersama.


‎~PROSES PEREPUTAN MANUSIA SETELAH MENINGGAL DUNIA~

1) Peringkat pertama pereputan dikenali sebagai Pemecahan Sendiri. Enzim yang terdapat dalam badan akan menghadamkan badan sendiri. Struktur membran sel akan
rosak dan enzim penguraian dilepaskan. Ia akan menyahaslikan makromolekul dalam badan. Peringkat pertama ini bermula dalam sel yang aktif menjalankan metabolisma seperti sel perembes dan makrofaj.

2) Peringkat kedua adalah peringkat pembusukan akibat tindakan bakteria anaerobik . Oksigen sudah tiada menyebabkan wujud suasana anaerobik ( tiada oksigen) dalam mayat. Keadaan ini menggalakkan pertumbuhan dan pembiakan bakteria anaerobik terutamanya pada bahagian organ dalaman badan seperti perut. Bakteria ini menguraikan zat makanan iaitu karbohidrat, protein dan lipid pada mayat dan
menghasilkan asid dan gas. Gas yang dilepaskan mengakibatkan tubuh mengembung bermula dari perut yang akan mengubah bentuk dan rupanya. Buih-buih darah akan meletus dari mulut dan hidung mayat akibat tekanan gas yang terjadi di sekitar diafragma. Organ dalam tubuh seperti paru-paru, jantung dan hati turut membusuk. Pandangan yang paling menjijikkan adalah di sekitar perut, akibat kulit tidak dapat lagi
menahan tekanan gas dan akhirnya pecah lalu menyebarkan bau yang meloyakan.

3) Peringkat ketiga adalah peringkat pereputan. Pada akhir peringkat kedua, cecair badan yang busuk telah mengalir keluar. Daging akan luruh satu persatu bermula dari bahagian tengkorak. Kulit dan jaringan lembut yang lain akan tercerai-berai. Otak turut membusuk dan kelihatan seperti tanah liat. Tisu-tisu badan yang lembut menjadi kecut
dan kering. Proses pereputan berterusan hingga akhirnya mayat tinggal rangka.

4) Peringkat keempat adalah peringkat terakhir dalam proses pereputan. Pada masa ini, tiada lagi daging untuk dihancurkan. Semuanya telah dimakan bakteria dan serangga di dalam kubur. Yang tinggal hanyalah tisu-tisu keras seperti tulang dan gigi.

5) Akhirnya, mikroorganisma seperti bakteria, kulat, alga dan serangga berjaya menakluki tulang. Berlakulah perembesan asid dan enzim metabolisma. Mikroorganisma tersebut memetabolismakan matriks tulang pula hingga tulang hancur. Penguraian tulang ini dibantu oleh bahan kimia di persekitaran. Pada persekitaran berasid, kalsium fosfat yang terdapat dalam tulang akan melarut. Tulang akan musnah.
Maka, tiada apa lagi yang tinggal pada jasad.
‎~BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM~



Macam detail sangat & agak memeningkan. Yang ni rasanya lebih muddah untuk difahami.


Perut dan kemaluan akan hancur, dua anggota inilah yang merosakan kehidupan manusia, dengan dua anggota ini manusia akan mendapat untung atau celaka.


Warna jasad akan bermula dengan hijau tanpa mekap dan perhiasan.


Hari kedua, anggota dalaman seperti hati, jantung dan sebagainya bermula hancur.


Hari ketiga semua anggota akan mengeluarkan bau busuk.


Selepas seminggu mata, lidah dan pipi mula hancur dan rosak.


Selepas 10 hari semua anggota telah hancur.


Selepas 2 minggu rambut mulai luruh.


Selepas 15 hari lalat dan ulat-ulat mulai mencium bau dan memamah jasad.


Selepas 6 bulan tiada lagi sisa dari tubuh kita.


Rangka kita mula terbentuk.


Renung-renungkanlah~~

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.