Hati dia yang menulis.

Hati dia yang menulis.

Friday, October 28, 2011

Kerja vs Belajar

Aku sebenarnya sedang berfikir. Dari haritu lagi duk fikir nak sambung wat degree ke tidak. Tapi tiba-tiba malam ni aku tergerak hati nak buka web site UTHM sebab malam semalam aku lepak dengan Aini & Zana kat tapak pesta konvo UTHM & Aini kata Amer dah apply degree kat UTHM. Aku pun teringat yang Cik Mat pun ada cakap dulu, dia kata pendaftaran Ijazah Sarjana Muda semester ke II akan bermula samada penghujung bulan 10 atau awal bulan 11. Masa aku hang out dengan Amer kt KL aritu pon dia ajak aku wat digree kat UiTM. Dia kata nak belajar sama-sama. Terharu jugak aku dengar ayat dia tu. Rasanya macam dah terbukak sikit hati aku untuk sambung belajar. Bukan aku tak nak, tapi tersangatlah nak. Cuma banyak faktor yang aku fikir.

Umur aku sekarang 26thn. Kalau aku sambung digree tiga tahun umur aku waktu tu dah 29. Aku target umur 30 aku mesti dah kahwin. Tapi kalau aku nak kahwin aku mestila dah ada kerja tetap. Kurang-kurang aku dah bekerja 3 tahun & kewangan masa tu kompem dah mantap. Tapi kalau aku tak sambung belajar aku cuma ada diploma je lah. Adik-adik aku si Awah & Rin dah habis digree. Yang si Rin tengah gigih wat master kt USM. Kalau boleh aku nak karier & pelajaran aku sama-sama naik. Melainkan kalau umur aku sekarang baru 22 ke 23 ke, memang tak ada hal kalau nak buat full time study. Yeah.. I admit. Memang silap aku dulu sebab lepas habis diploma aku tak terus sambung belajar. Aku pun tak tahu kenapa aku boleh tak terfikir langsung hal tu. Tapi aku redha sebab apa yang telah berlaku pasti ada hikmahnya. Kurang-kurang aku ada pengalaman kerja walaupun not in my area. Tapi kalau habis digree baru nak cari kerja bilanya aku nak kahwin. Bila aku nak kumpul duit.?? Bila aku nak ada kenderaan sendiri??.. Karier lagi..  Dah lari target lah macamtu. Pesal banyak sangat TAPI nih..??... Wafi come on!!..

Aku terfikir juga nak belajar kat OUM, partime study, sebab aku nak akademik dengan karier sama-sama naik. Isnin sampai Jumaat kerja, Sabtu Ahad belajar. Ala.. nama je OUM tapi boleh pilih mana-mana Institusi Pengajian Tinggi yang berdekatan untuk menghadiri sesi kuliah. Macam yang ada sorang member aku buat dulu tu. Dia kerja gomen, tapi weekend dia belajar. Lagi sorang ialah paksu aku. Paksu Ahim (Abd Rahim). Dia pun baru habis digree, dah konvo dah pun. Sekarang ni ak dengar dia nak wat master pulak. Bagus betul dia tu. Dalam banyak-banyak adik beradik ayah aku, paksu sorg je yang betul-betul educated. Bila aku fikir-fikir balik, kalau paksu aku yang dah ada kerjaya sebagai guru ditambah pulak dengan komitment dengan keluarga, anak ada lima orang pun boleh buat digree takkan aku tak boleh. Tapi aku masih ragu-ragu dengan diri aku. Aduhh.. Aku serabut nih..

Aku minta banyak pendapat orang. Rata-rata suruh aku sambung belajar. Dari orang yang pangkat adik-adik aku hatta sampai ke yang tua-tua. Semasa INSEP aku mintak pendapat dua orang lecturer aku. Dua-dua menyarankan supaya aku sambung belajar FULLTIME. Bukan partime study. Aku pernah juga mintak pendapat Tini, dia kata better buat full time study untuk degree nih. Macam yang lecturer aku Puan Khazanah cakap " Kemuncak belajar adalah semasa buat degree, lepas tu awak dah rileks dah". lagi sorang lecturer aku ialah Encik Zaman, dia kata " Awak jangan fikir soal umur, umur tu hanya pada figure je, yang penting niat awak tu".

So malam ni aku nak baca prosedur permohonan, syarat permohonan sebelum aku isi borang permohonan esok. Aku nekad. buat apa kalau fikir-fikir tapi langsung tak usahakan sesuatu. Aku pun dah hantar resume kat CEC UTHM. harap-harap dapat kerja kat situ. Kalau aku dapat kerja mungkin aku ada peluang untuk buat partime study kt UTHM or maybe something else. Aaaahh.. tak kesah r. Aku sambar yang mana datang dulu.

"Bismillahirrahmanirrahin. Tuhan..beri Wafi kekuatan"..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.